onsdag 11 maj 2016

Länge sen sist

Och precis hur länge sen det var visade sig när jag laddade över nytagna bilder från kameran. Där fanns fortfarande hösten kvar på minneskortet. 
Har redan hunnit glömma hur vacker hösten är i glädjen över allt som spricker ut just nu. Varje dag något nytt. Samma mirakel varje år.


Innan jag började odla själv var hösten min favoritårstid. Idag är jag nästan mer förtjust i denna årstid. Även fast tiden aldrig räcker till just i maj.

Bilden nedan är tagen för en dryg vecka sen på samma hörna i trädgården som höstbilden ovan, men från en annat håll. Nedan fotat mot söder. Höstbilden ovan fotad mot öster.
Rabatten kallas konstigt nog sandlådan. För att den startade med en sandlåda som jag planterade kryddväxter i. I år hade sandlådan kollapsat helt och dragon och höstanemon tagit över stora delar av utrymmet. Bilden nedan tog jag efter att jag lyft alla plantor (utom gräset Karl Foerster), grävt om, rensat, delat plantor, och planterat igen. Det blir väldigt annorlunda i år. Men det är väl det odling handlar om - förnyelse. 




5 kommentarer:

  1. Vad roligt det är med er som har namn på era planteringar. måste nog klura på nåt jag med. Det är härlig känsla när man gjort nåt nytt i det gamla. fint blev det. Nu hoppas jag få höra lite oftare från dig.
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Namnen hjälper liksom till när man antecknar något, eller pratar med maken. Lättare att säga "jag planterade pärlhavren i Sandlådan" än "jag planterade pärlhavren i första landet på vänster sida om grusgången på husets södra sida". ;-)
      /iet

      Radera
  2. Ja, det var verkligen länge sedan, välkommen tillbaka! Har sett livstecken i form av trädgårdsritningar i AoT men började tro att du lagt av med blogg och trädgård!
    Vill minnas att du hade problem med sork. Hur har det gått, blev du av med dem och hur i så fall?
    Vi sålde lägenheten i höstas och bor på heltid här i Fagerdala nu. Du är välkommen på besök om du kan slita dig från jobb och trädgård! Då får du träffa våra höns och ta en titt på vårt orangeri (inte färdigt men på g.)
    Kram/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Laila!
      Nej, sorken var omöjlig att bli av med, och vi lämnade den trädgården. Det är också därför jag knappt bloggat de senaste två åren - tiden har inte räckt till. Men nu ska jag försöka vara lite aktivare.

      Kommer jättegärna och hälsar på någon gång. :-)
      Men det är en bit att åka, så det får bli när vi har anföra ärenden i Stockholmstrakten. Hör av mig i god tid innan. :-)
      /iann

      Radera

  3. Your blog is very impressive and have the useful information it is really caught my attention.


    great work

    تصميم مواقع





    good job Beautiful! :)

    حراج السيارات

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...