söndag 19 december 2010

Elefanttunga

Jag har inte så många krukväxter, mest beroende av att jag de senaste tjugo åren bott med bara två fönster och inte haft plats. Men jag har några jag är väldigt rädd om; elefanttungan Haemanthus albiflos är en av dem.


Plantan fick jag av min mamma för fem, sex år sedan. Hon har ett exemplar som är tio gånger större än mitt och som hon (av utrymmesbrist) måste dela då och då när hon planterar om den.

Jag har haft elefanttunga tidigare men aldrig fått den att blomma. Men nu verkar jag ha den optimala placeringen för den; svalt söderfönster på vintern och ett österfönster sommartid. Vintertid får den vatten bara någon gång i månaden (och jag vattnar alltid bara på fatet, även sommartid).

Mamma och jag brukar diskutera elefanttunga då och då, våra exemplar beter sig nämligen helt olika. Mammas planta har till exempel slutat blomma sedan hon flyttade för fem år sedan. Förmodligen är placeringen på nya stället för varm vintertid, den står ovanför ett element som inte går att stänga av.
Mammas planta är grön och fin hela året medan min går i vila vintertid. Ett par, tre månader efter blomningen vissnar de flesta bladen ner på min planta, och först på sensommaren sätter den fart igen. Då brukar den också bilda nya lökar. Och skjuter blom.

Efter blomningen kommer bären. De kommer inte alltid, bilderna nedan är från förra året, i år har jag inte ett enda på någon av blommorna.

Eftersom min mamma framgångsrikt dragit fram nya plantor från frön så sparade jag också en blomma för att pröva. Jag tänkte att bären väl skulle ligga till sig litet innan fröna gick att pilla ut, så jag klippte bara av hela blomman och lade den i bokhyllan.

Och sen glömde jag bort den. Ända tills jag skulle damma nästa gång och såg att fröerna redan hade börjat gro utan att jag hade behövt göra någonting.


Elefanttunga kallas ibland också målarborste. Kanske inte så underligt med tanke på hur blomman ser ut. Men målarborste är egentligen en helt annan växt, Scadoxus puniceus (liknande blomma, men röd i färgen).

18 kommentarer:

  1. Visst är det kul med gamla ovanliga krukväxter, jag har en spindellilja som blommar väldigt fint varje år. Är också glad för min "äktamakar" amaryllis som blommade för första gången i fjol.
    Annars har jag mest pelargoner.
    Eva

    SvaraRadera
  2. Oj! Kul att fröna hade börjat gro. Har du planterat dem nu? Hoppas det blir fina plantor. De såg verkligen jättespännande ut!
    Den mest spännande krukväxt jag har är någon slags iris som jag inte kommer ihåg namnet på nu... Fick den som liten stickling av svärmor och den växer så det knakar. Tyvärr har den inte blommat än.
    Ha en fin 4:e advent!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Eva:
    Spindellilja skulle jag gärna vilja komma över jag också. Och Clivia.
    Samma här, förutom några få andra krukväxter så upptas den plats som finns av pellisar.

    Anna-Karin:
    Jo, visst planterade jag (2 små groddar) men det var någon som drog upp plantorna ur krukan och... åt upp dem tror jag. (Klåfingrade kissar! ;-))

    Låter spännande med något irisliknande...

    /iet

    SvaraRadera
  4. Kul växt/blomma!
    En skön & rofylld julvecka önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiska blommor! Och att kunna ta frön som gror så villigt. Men jag har svurit på att inte ha annat än mina samlarpelargoner på fönsterbrädorna. Risken är annars att det ynka ljuset vi har nu inte får en chans att nå in genom fönstret pga växtligheten. (Ska erkänna att en kardemummaplanta lyckades tränga in sig på fönsterbrädan.)Men jag hyllar också alla gamla krukväxter. Ta en titt i "Blommor - besvarad kärlek" av Nina och Tord Hubert så får man fullt upp med att bygga blombord och gräva fram vackra gamla ytterkrukor.

    SvaraRadera
  6. Oj, det var en häftig blomma!!! Har aldrig hört talas om, men den var mycket fin. Kul med all information om den också:)
    Ha det fint,
    Charlotta

    SvaraRadera
  7. Oj helt fantastisk! Gamla krukväxter är så roligt, jag har inte någon sällsynt, men en doftranka som varit min mormors och den ÄR liksom mormor.
    Kul med fröna som grodde av sig själva vilken livskraft.
    kram Sophia

    SvaraRadera
  8. Jag tycker om ditt inlägg och dina vackra bilder. Hej och hå.

    SvaraRadera
  9. Vilken fantastisk blomma. Jag jobbade lite med danska växtleverantörer förr och där hittade man ofta det lite udda och spännande. Kan dock inte komma ihåg att jag sett denna tidigare.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag vill bara titta in hos dig och önska dig en riktigt fröjdefull jul! KRAM Petra, Romantiskahem

    SvaraRadera
  11. Men, vilken förtjusande växt. Förstår att du vårdar den ömt! Så underbart att fröna började gro bara så där..... Sånt är bara för kul! Det låter ju som att du hittat de optimala platserna för att få den att blomma.... grattis! Det inte alltid man gör det, eller ens har förutsättningar hemma för de växter man har. Bor i ett gammalt hus med stora och varma element på vissa ställen och där är det nästan omöjligt att ha några krukväxter överhuvudtaget. Men vi har också golvvärme i vissa delar av huset och där är det ju elementfritt och lättare.....

    Önskar dig en fin jul!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  12. Oj, vilken originell blomma. Jättevacker!
    Önskar dig en riktigt God Jul!
    /Ruben

    SvaraRadera
  13. Vilken spännande växt den har jag alrig sett eller hört om.
    Fina bilder som vanligt.
    Hoppas att du får en God Jul
    annika

    SvaraRadera
  14. Den är ju så läcker.
    Jag planterade ju om mina två elefanttungor som jag har nu i våras som var. Det var nog inte nyttigt för den ena har total dött medan den andra sakta vissnar mer och mer.
    Hjälp!
    Blommorna var ju hur gamla som helst och mina stoltheter.
    Nu tigger jag men tror du jag skulle kunna få ett skott av dig om du har något vill säga lite senare i vår?

    Tack för dina uppmuntrande ord angående min j?&¤a influensa. Jag har verkligen tagit det lugnt och gör fortfarande inte många knop.
    Har lyckats griljera julskinkan som dottern mot beskrivning har fått köpa hem samt snudd på ägnat en halv dag till Janssons frestelse.
    Visste nog inte att det kan ta sådan lång tid att skala potatis som den jag behövde idag.
    Som tur är så har jag suttit och lyssnat på Chris Isaks julsånger.
    Hoppas ni har det bra. Klappa katterna och ha nu en skön och mysig JUL:)

    SvaraRadera
  15. Har aldrig hört talas om elefanttunga och den ser väldigt ovanlig ut.
    Önskar dig en god jul!
    kramar från Poppins

    SvaraRadera
    Svar
    1. de gillar inte att planteras om!
      Dela är bäst! Har ensom blommat nu och fått röda bär. Ska följa Ditt råd!!

      Radera
  16. Hej! Så glad att jag hittade ditt inlägg om elefanttungan! Har själv en sådan som blommar en gång per år och då endast med en stängel. Mitt mål är att den skall bli som din (som står i en trappa). Mycket trevligt och bra med din fantastiska beskrivning av växtens olika skeden och kan bara bli så överväldigad av fröbilderna också. Mycket bra och informativt! Trevlig helg önskar Rosa

    SvaraRadera
  17. Jag har en som blommar nu. Fick en delning av min syster som jag delat. Den som blommar nu är en ensam lök medan den ndra krukan har många lökar men ingen som blommar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...