torsdag 10 december 2009

Julstjärnor, vita

Jag har ju glömt de vita julstjärnorna! Här kommer de:

Nedan: Christmas Carol white. En lite spretig stjärna som snabbt skulle kunna bli en favorit hemma hos mig.


Jester white nedan. Inte svårt att förstå varför den fått namnet, den påminner om en glad jokerhatt. De vita bladen har ganska mycket struktur, tydliga nerver. Jag blev väldigt förtjust även i denna. Den finns också i rött och en varm, mättad rosa färg. Någon som vet var jag kan handla den? Hör gärna av er.


Ganska så mycket Walt Disney och amerikansk jul kommer i mina tankar när jag ser gräddbakelsen nedan. Cristallo heter den. Flat och fluffig. Helt underbar!



Nedan en närbild på det som i själva verket är poinsettians blommor (allt annat är blad).
I år fick jag lära mig att man ska titta på dessa blommor när man köper plantor. De ska vara friska och i knopp eller blom. Precis som på bilden nedan. Då kommer julstjärnan att stå längre hemma. Köper man en planta som blommat över så har den egentligen gjort sitt, redan innan man kommer hem med den.


Ett tips för fina plantor jag fick med mig hem från Gustavshill var att vattna i krukan, inte på fatet. Överst i jordlagret ligger fortfarande näring och det ska vattnas ner i krukan så att rötterna kan suga i sig av godsakerna.

Själv köpte jag med mig en klassisk vit julstjärna hem. Väldigt lik den som syns på bilden nedan, Classic white.


Alla foton tagna på Gustavshills Handelsträdgård, Färentuna. Fotograf: KG Tinbäck.

Ett litet PS; åker ni till Gustavshill så håll utkik på vägen mellan kyrkan och trädgården efter de enorma bestånd mistel som finns i trakten. Man behöver inte ens stiga ur bilen, spana ut och upp i träden bara.

9 kommentarer:

  1. Nu blev jag lite sugen... Har inte varit det tidigare. Tack!

    SvaraRadera
  2. hej kära iann:)
    jaaaA vad jätte fina julstjärnan den vita är..
    jag håller med dig där..annars är jag inte så förtjust i röda julstjärnor..
    men du.. hahaha tekla maräng skrev åxo om vita julstjärnor.:)
    lika fint det åxo..
    kram

    SvaraRadera
  3. Känner mig som julstjärneanalfabet, har ingen koll på att det finns så många olika vita sorter. Det gör ju det hela mycket intressantare när man inser att det finns fler än en vit och en röd sort;) Chrismas Carrol Withe och Cristallo var ju tjusiga. Brukar det finnas olika sorter i blomsterhandeln eller är det ofta bara en av sorterna som förekommer?
    /U

    SvaraRadera
  4. Mira:
    Jag är benägen att hålla med dig. De senaste 15 åren kan jag inte påminna mig att jag köpt julstjärna ens pliktskyldigast. Fuuuula. Trååååkiga. MEN, de är ju egentligen inte fula. Eller hur?

    Gullehexan:
    Ha ha, ja då ska jag kika in hos Tekla. :-)

    Utblickaren:
    Jag har ingen som helst aning om hur många sorter man kan få tag på hyfsat enkelt. Som jag skrev i det tidigare inlägget så odlar Gustavshill drygt tiotalet olika för patihandeln.
    Ett problem är ju också att det inte brukar stå på stjärnan vi köper vad den heter, eller hur? Den röda på Ica behöver inte vara samma röda som de har på Konsum. Och den lilla buskiga i blomsteraffären är förmodligen inte alls samma sort som den stora uppstammade de skyltar med.
    Vi får väl börja fråga efter namnen. ?
    /IET

    SvaraRadera
  5. Kanske vore en idé att börja fråga efter namnen på julstjärnorna. Har däremot ingen koll på om Gustavshill som du nämner, levererar till handlarna även här i västra Sverige så det blir ännu en fråga att ställa vid nästa blomsterhandelsbesök;)
    /U

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag hade helt missat att du har en trädgårdsblogg också - jag följer ju Lilla Eken som är trevlig den med, men det var kul att hitta hit via Annika. Snygg illustration du gjort efter min skiss. Inte lätt att mäta när det är höjdskillnader... Tur jag har min lasermätare i alla fall.
    Gillar dina julstjärnor förresten!
    Eva

    SvaraRadera
  7. Hej hej nu ligger det en länk hos mig till dig.
    Ha det bra så länge
    Annika

    SvaraRadera
  8. Tänk, i år har jag inte köpt en enda julstjärna. Tröttnade på att de oftast dör på min fönsterbräda eftersom elementet står på för fullt. I stället har jag satsat på amaryllis och hyacinter men jag blev lite sugen på en vit julstjärna nu. Helst Cristallo var vacker.
    kramar från Poppins

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...