onsdag 25 januari 2012

Tusenmoder

Jag har en kalanchoe som går under namnet Livsblad, eller Tusenmoder. Det är en vanlig krukväxt. Man ser den kanske inte så ofta i handeln, men eftersom den är så lättförökad ser man den på många fönsterbräden.


Trots att jag haft en i min närhet i stort sett hela mitt liv har jag aldrig sett den blomma tidigare. Det är inte alls ovanligt att den blommar - har jag läst - men eftersom det är första gången jag är med om det har jag följt processen från knopp till blom med spänning.
De klockformade blommorna är inte stora, men rätt så söta.


Varför växten fått namnet Livsblad och Tusenmoder ser man när man tittar på bladen. De kantas av mängder av nya skott med små rötter. Småplantorna trillar gärna av för att omedelbart börja växa, antingen i samma kruka som moderplantan, eller i närstående krukor.


Det finns en smalbladig variant också. Båda sorterna är efter vad jag förstår giftiga. Bor man i Stockholm och vill ha tag på dem så kan de finnas på Ulriksdals Slottsträdgård.

5 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk lågmäld men vacker växt. Man kan känna igen vissa människor i den, lite tysta men oerhört vackra personligheter om man får lära känna dem.

    En dag ska jag köpa massor av krukväxter på Ulriksdal!!!
    hej svejs /Ann

    SvaraRadera
  2. Så många märkliga växter det finns och så vackra! Denhär har jag aldrig hört talas om, men så vacker den är och annorlunda!
    Lisa

    SvaraRadera
  3. http://sv.wikipedia.org/wiki/Livsblad
    Läs gärna denna länk om livsblad/tusenmoder
    om dess giftighet..

    SvaraRadera
  4. Om blomman är giftig...hur är det då om man har katt?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...