tisdag 2 februari 2010

Fågel-illar

Flera år gamla illustrationer till tidningen Allt om Trädgård. Det handlade om vilka fåglar som passar att ha i voljär ute i trädgården. Tekniken är akvarell-färgpenna blandat.

Hartlaub siska & Diamantfink

Hecks spetsstjärtade bältfink & Sävastrild

Gulbröstad astrild & Blåhuvad fjärilsfink

Vilda pippisar har det inte lätt ute nu hörde jag på radion. Har man inte matat tidigare så är det dags att börja nu. Jag lade en länk här i högerspalten till Sveriges Ornitologiska Förenings hemsida (klicka på fågelbordet), där kan man läsa mer om vad man ska välja för mat och vilka fåglar man kan vänta sig som besökare.

8 kommentarer:

  1. Fina pippiar! Vad är det för några?

    Jag var precis ute och fyllde på fröautomaterna, men talgbollarna var i stort sett orörda. Uppenbarligen erbjuder någon annan festmåltid eftersom de ratar min något enklare frulle...

    SvaraRadera
  2. Underbart fina bilder, vilken talang! :o)
    Ha en fin vecka,
    lydia

    SvaraRadera
  3. Jag undrar precis som Mira vilka fåglar du har tecknat så fint?
    På min balkong har det blivit lite livligare trafik en vanligt sedan jag började mata med hampafrön, viltfågel blandning, talgboll och jordnötter. Samt äpplen men de tittar dom bara på.
    Kramar Marie:)

    SvaraRadera
  4. Men vad duktig du är.. det är så ljuvligt vackert...
    Jag har inte matat fåglarna förr för vi har katter som tar fåglar hela tiden.
    Fast i år har jag maten högt så att katterna inte kommer åt. (de har bara tagit två)
    Det är precis som du säger olika fåglar gillar olika mat kul att se tycker jag.
    TAlgboll tex förstår jag nu varför det heter så.
    Ser framemot den boken måste jag säga.
    Björn och Marie är så duktiga.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Mira:
    Jag ska leta rätt på tidningen och se vad det kan ha varit, inte har jag det i huvudet inte. Pinsamt nog.
    Här är det talgbollarna som går!

    Lydias gröna fingrar:
    Tack. :-)

    Tekla Maräng:
    De ratar äpplena här också. Men bröd går jättebra. Vet inte om det kanske är dumt att mata med bröd nu, det är ju fett de behöver. Men jag hade över, så jag lade ut det.

    Annika:
    Samma här; måste hänga det högt, högt. Mina katter är innekatter, så de "äter" bara med ögonen, men grannarnas katter har jag sett sitta mitt på "bordet". Så nu är det inget bord utan olika hänganordningar utanför fönstret en våning upp. Nära till häcken dessutom. Perfekt, tror jag.

    SvaraRadera
  6. Vilken talang du har!
    Fåglar är ett outforskat kapitel i mitt liv. Matar dem gör jag, men jag har ingen aning om vilka som kommer och äter. Borde nog skaffa en fågelbok!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  7. Hej du, vad du är duktig på att måla, så fina. Jag har allt fått en laddnig med fröer från impecta jag också, fakturan hamnade på 750 kr. Kram Katarina.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...