torsdag 21 juni 2012

Gräskrona

 Det är hög tid att göra en gräskrona nu, om man vill ha en. Gräsblomsstjälkarna är alldeles snart för styva och torra för att låta sig flätas, men ännu går det bra.


Nedan den flätade gräsremsan innan jag band samman den till en krans. Så fin den skulle vara att dekorera en dörröppning med. Eller kanske en vägg.


Jag sökte på internet för att hitta en beskrivning på hur man gör. Man kan nog göra på olika sätt, men den här varianten tyckte jag var enkel att börja med. Beskrivning hur man gör finns här.



4 kommentarer:

  1. Men, oj, vilket arbete som ligger bakom!! Väldigt dekorativ är den!! Har detta fläteri gamla anor? Skulle tro det.

    Trevlig midsommar!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert har det det. Roligt med hantverk som inte försvinner utan förs vidare från generation till generation.
      /i.

      Radera
  2. Så vacker! Jag har försökt, men tog nog gräset för sent. Det får inte innehålla för mycket vedämne, då bryts det. Nu måste jag försöka igen, inspirerad av din fina!

    SvaraRadera
  3. tack för fin arbetsanledning - jag lyckades och kanske kommer ett foto av gräsgirlangerna efter bröllopet :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...