onsdag 4 juni 2014

Favoritkombo

Just nu är detta det som jag tittar mest och helst på i min trädgård, planteringen kring den Ryska kornellen. Det är lite "billiga effekter" jag använt mig av när jag låtit gult och limegrönt möta blårosa och lila, men oh så snyggt jag tycker att det är.


Geranium phaeum, Brunnäva, i olika blålila nyanser, alla självsådda  hemma hos mig. (Mammorna är G. phaeum 'Samobor', G. phaeum 'alba' och G. phaeum 'Lily Lovell'.)



Tulpanen minns jag inte namnet på, men det är en vanlig sort i plantskolorna, lätt att hitta.


Just nu blommar även några mörkblå aklejor på samma ställe, och som underplantering växer gulbladig alunrot. (Alunroten trivs inte riktigt på detta ställe, vilket däremot gulbladig mattram verkar göra, så till nästa år ska jag byta alunroten mot mattram.
I knopp står en rosa pion, och senare i sommar kommer Prickklocka (Jag har iallafall för mig att det var prickklocka jag planterade förra sommaren.)

3 kommentarer:

  1. Det er en finfin kombinasjon, det synes jeg også!!

    SvaraRadera
  2. Vackert, vackert! Ja, och älskar brunnäva, tycker de samtalar så väl med så många andra. Ser nu att jag skulle kunna tillföra något som visar lime där det mest är röda-vinröda-lila och gröna toner...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...