torsdag 28 april 2011

Drivbänk

Hela vintern har den stått och väntat. Men nu har jag släpat den på plats. Den är inte riktigt förankrad i jorden ännu, och jag ska nog fylla på lite grov sand i den också. Blev precis som jag hade sett framför mig. Jag har sparat på det där fönstret - som kommer från vår gamla garagedörr - i tio år nu.


Nere vid vedboden har jag planterat humle. Jag hoppas att vi ska få upp en smal spaljé i anslutning till den snart också. Jag vill ha ett "avslut", något för blicken att stanna upp vid nere vid skjulets kortsida. Bakom skjulet har jag planterat en rönn. Jag tror att det kommer att bli en till, så att det blir världens minsta rönn-dunge. På hösten ska vi kunna sitta i växthuset (som ska flyttas till ganska bredvid drivbänken) (någon gång - inte i år) och titta på fåglarna som äter rönnbär.

Sedan bilden ovan togs i förrgår har jag också hunnit plantera en bit av min riktigt gamla, ärvda, pion som jag räddat från sorkarna i närheten av skjulet. Och i anslutning till den en japansk idegran, 'Nana', som är en dvärg som ska fungera väldigt bra att formklippa. Om 'Nana' klarar sig bra här kanske det blir ett par till så småningom. Eller så blir det något annat som jag kan klippa till pregnans.

Har hållit på precis hela påskhelgen med att få ner plantor i jorden. För att lyckas med det så blev det som vanligt en del mindre utökningar av de befintliga landen. Och nya gropar.
Den första (av tre) upphöjda grönsaksbädden är färdigsnickrad också. Eldat gammalt ris, studerat igelkottarna, och fåglarna som boar under takpannorna, och räfsat mossa ur gräsmattan så att armarna värker har jag också gjort. Och plockat tulpanbuketter. Och gödslat, gödslat, gödslat.

Nu har det redan varit vardag igen tre, hela dagar, men när jag tänker efter (och tittar på foton) så ser jag att jag hunnit med en del trots det. Det mörknar ju trots allt först vid nio. Och jag kommer inte ens ihåg när jag såg något på tv sist.
Underbar tid det här!



Bra utsikt genom fönstret har de, kissarna. De håller koll på precis allt vi gör. Utom på mornarna, för då skiner solen in i sovrummet, och då ligger de kvar i sängen så länge de kan.

10 kommentarer:

  1. Vilken fin drivbänk och användbar! Vad ska du ha i den?
    Jo, man är ute hela dagarna nu och både röjer och grejar med allt! Vilket tempo naturen har när det blir såhär! Det går så otroligt snabbt med allt!

    Jag kan tro att ni är iakttagna av sex par ögon! Vilket intresse!
    Här fortsätter packandet!
    Ha en fin dag!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. ..nåja - sex par ögon? Hm...! Har jag börjat se dubbelt?:)

    SvaraRadera
  3. Lisas torp:
    Jaa... haha... Det är nog våryran som skapar dubbelseende. :-)))

    Drivbänken är tänkt för sticklingar och småplantor som behöver stå till sig ett tag. Den står inte på soligaste platsen utan i vandrande trädskugga.
    Tjingeling.

    /iet

    SvaraRadera
  4. Fin drivbänk det är praktiskt! Visst är det skönt med de ljusa kvällarna, fast jag tycker du har hunnit med mycket. ha en skön helg/Sophia

    SvaraRadera
  5. Vilken idyll du har fått till och de tror jag de med de tre kontrollanterna:)
    /U

    SvaraRadera
  6. Vilka fina härliga kontrollanter du har där i fönstret.
    Ja gamla fönster skall man inte göra sig av med i första taget, passar bra där till din nya drivbänk. Vad mycket du har hunnit med att göra under påsken.Gödsla och rädda plantor från galna sorkar låter skönt.
    Kramar:O)

    Ps Jag har inte glömt dig bara varit så j&%¤a sjuk och trött.

    SvaraRadera
  7. Så fina katterna är! Och vilken vacker drivbänk!
    Trevligt att kunna återvinna ett fönster med personlig historia! Antar att du också håller dig inne dessa dagar?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  8. Jättefin drivbänk, verkligen jättefin. Katterna - vilka djur, påminner mig om min resa i Australien!

    Som äkta herbanist blir jag nyfiken på vad du tänkte odla i drivbänken?

    SvaraRadera
  9. Vilka söta kissar du har!

    Önskar dig en underbar helg!

    SvaraRadera
  10. Herban:
    Drivbänken? Det blir småttingar i sommar, har en del perenner på gång. Men i vår ska jag försöka få plats med lite tidigt bladgrönt också.

    Utblickaren & Sophia:
    Önskar jag inte behövde sömn och hade lika många armar som en bläckfisk...

    /iet

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...