måndag 25 maj 2015

Kärlek vid första ögonkastet

Oj, oj, oj vilken färg på denna tulpan. Den dök upp i gruset precis vid husgrunden i år. Åtta år med huset och vi har aldrig sett den förr. Kärlek vid första ögonkastet. Kommer det fram i bilderna hur vacker den är mot husgrunden? Man vet ju inte, datorskärmar kan visa färger lite hur som helst ibland.
Om jag ska ge mig på att beskriva färgen skulle jag säga dämpat rosa-violett-grå.



Så vad gör jag nu för att få den att trivas lite extra och fortsätta blomma i framtiden? Benmjöl? Finns det nåt sätt att ta reda på vilken namnsort det är, jag vill ju ha mer - den är som klippt och skuren för min lilla trädgård just denna årstid?

Mer om tulpanerna i gruset i detta inlägg.

9 kommentarer:

  1. Goggla på tulpanfärgen kanske kan ge ett resultat. Benmjöl är bra. Jag hade nog försökt plocka upp den och satt den i bättre jord. Det är ditt val.
    Härlig är den i alla fall. Påminner lite om en som min dotter hade med sig hem hit en gång hon hade fått den i en tidning. Jag såg bara bladen efter den. Vi har ju så mycket sork och de älskar mina färska tulpaner.
    Ha en fin och bra vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har universums tyngsta lerjord Meta, så jag är jätteglad att den sitter i gruset där det är lite lättare sandblandad jord direkt vid grunden. Tulpaner verkar trivas bra där.
      Ska följa ditt råd o googla färg. Tack!
      /iet

      Radera
  2. Åh, känner igen mig i känslan, upplevelsen. Även jag stötte på en speciell tulapn i år. Utan namn, eller rättare sagt... utan av mig känt namn.
    Din tulpan är vacker! Tyvärr ingen aning om vad göra som är bäst att göra. Men hoppas att någon som vet kan råda... För när det där mötet äger rum... ja, ett ögonblick som ger mersmak.
    Allt gott!
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Den är bara stolt och vacker och vet inte ens själv om att den heter tulpan. Kanske den i sitt eget lilla tulpanhjärta lystrar till namnet Lila-matt-skär-grå.

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har just funnit din inspirerande blogg :-). Speciellt växtillustrationerna i akvarell och blyerts intresserar mig. Jag har gått några kurser i England i "botanical painting" och blir glad när det finns fina illustratörer i Sverige också!

    SvaraRadera
  5. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    SvaraRadera
  6. Otroligt vacker jag förstår att du vill veta namnet det vill jag också!! Otroligt vacker färg min favorit!! Kul att hitta hit till ditt vackra hörn av världen. God fortsättning på påsken önskar jag dig!!!

    SvaraRadera
  7. Ratraco Solutions là đơn vị cung cấp dịch vụ vận chuyển hàng hóa từ Nam ra Bắc uy tín nhất hiện nay. Cùng với đó là dịch vụ vận chuyển container bằng bằng bộ uy tín, nhanh chóng và giá rẻ nhất hiện nay.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...