onsdag 28 juli 2010

Dagbok

En bild från en kväll i förra veckan. Jag sitter ute i skuggan med katterna och en kopp kaffe efter maten. Det är så här jag njutit av sommaren den senaste månaden. Dagarna har mest varit en plåga, trettiogradig värme är inte min grej.

Bilden är tagen i sorkträdgården vid ateljén utanför Stockholm. För att vara så torrt (vi har inte haft en droppe regn på åtminstone en månad) så är det ändå förvånansvärt frodigt. På andra sidan huset, mot sydväst, är gräsmattorna gulbruna, och det är inte många gröna grässtrån man ser.
Här i trädgården undviker jag att vattna så långt det bara är möjligt. Det som får vatten är krukor och växthuset förstås. Det enda som har haft det synligt svårt att krisslan och stormhatten. Resten har klarat sig fint.

I fredags kom så äntligen regn och svalare väder. Två dagar i rad med bara 20 grader i skuggan. Jag fick en sån energi att jag hann med mer på en helg än på de senaste tre veckorna totalt.
Det började med något så enkelt som att jag skulle gräva upp en planta för att dela att ta med till en kompis. Men huh vilken chock jag fick. Den var helt tom under.

Visst står jag varje dag och förfäras över nya sorkhål, och irriterar mig på de enorma jordhögarna de krafsar upp som fullständigt begraver mindre växter, men när det är så grönt och fint i landen så är det svårt att se hur illa det verkligen är.

Jag fick nån rädda-vad-som-räddas-kan-panik, och en hel dag stod jag bara och grävde upp plantor som jag verkligen vill ha kvar. Det var inte en enda planta som hade ett normalt rotsystem, en normal rotklump. Allt var bara tomt under. Här nedan potentillan som jag visade bilder på för ett par veckor sedan.

Jag ser ju själv på bilderna att det inte riktigt framgår hur illa det är, men tänk er att det rotsystem som är kvar på plantan är som en stor, torr koblaffa. Platt alltså. Det mesta av det jag grävde upp hade en jordklump som var ganska precis två fingrar bred på höjden.
Jag fattar inte hur växterna kan överleva. I den här torkan dessutom!

Nå, det mesta av det jag grävt upp har jag delat i flera plantor, och sen satt i krukor. Med lite tur ska jag kunna plantera ut det som klarar denna omilda behandling redan i höst.

En annan sak jag sysselsatt mig med de senaste dagarna är att kruka om alla sticklingar från kryddväxter jag tog i våras. Salvia, lavendel, åbrodd. Plantor jag vill ha många av. Många, många krukor att vattna just nu alltså.


I den andra trädgården, där jag inte har några större sorkproblem (ta i trä), och inte så värst många mördarsniglar heller (ännu), där har vi kunnat skörda det första i grönsakslandet. Vaxbönor och sommarsquash. Det var det enda som fick plats i år. Påsarna med majrovor, olikfärgade morötter, kålrabbi och olika sorters rödbetor ligger orörda. Och så här med facit i hand så var det väl tur det. Trots att vi vattnat ordentligt en gång i veckan så är jag tveksam till om sådd på friland hade lyckats i år. Inte med den kompakta lerjorden som grönsakslandet fortfarande består av. Jag fick inte ens ner spaden för att dra upp lite ogräs när det var som torrast. Jorden är som betong. Men squashen växer jättebra. Och bönorna är inte stora, men riktigt, riktigt goda.


8 kommentarer:

  1. Så skönt och avspänt det ser ut med fikastunden hos katterna!

    Nej, värmen är verkligen inte min grej heller! Fy, så man har mått och inte kunnat göra ett dugg, varken inne eller ute!
    Usch, så trist med era sorkar och så märkligt att växterna ändå klarar sej! Det är ju en under!
    Vilket elände detta är! Hoppas att ni får bättre förutsättningar i den andra trädgården.
    Vilken härlig skörd - helt otroligt i denna torka ändå!
    Mitt trädgårdsland har fört en tynande tillvaro, trots vattning varje dag.
    Tack och lov kom regnet i helgen! Jag har räknat ut att vi inte fått ngt regn sedan 11 juni då vi fick 30 mm, sedan fick vi 14 mm den 17 juli...det är allt!
    Det verkar ju som om det blir lite ändring nu och man kan andas igen!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja du vet ju att 30 grader inte är min grej heller. Nu däremot lever jag upp igen, för nu kan man både andas och sova, samt vara ute på dagen.
    Tänk vad växter har livskraft, att dom bara kan överleva med så lite under jorden och speciellt denna sommar.Synd att inte dina sorkar har fått lida lite av värmen.

    Så härligt det ser ut där i utegården med kaffe och sällskap av alla dina fina katter:O)

    Låter härligt med att kruka om en hel del kryddväxter, blir glad i hela kroppen bara jag hör det.

    Skönt att du slipper .... i den andra trädgården. (Vågar inte skriva ordet på det djuret.)
    Härligt med skörd även i liten skala.
    Ha det gott, Kramar Marie:O)

    SvaraRadera
  3. Att vara trädgårdsintresserad och utrustad med en sorkträdgård låter inte som den bästa av förutsättningar. Kan man inte plantera växterna i stora lerkrukor och liksom gräva ner krukorna i jorden sedan?

    SvaraRadera
  4. Bedrövelse det där med sork! Vad jag vet har ännu ingen kommit på någon riktigt bra metod att bli av med sork. Många medel kan ju vara skadliga för katter också (har för mig att du har katt?), och ljudskrämmare brukar få åtminstone katterna att fly. Om trädgården dessutom gränsar till sorkbemängd gräsmark är det nog väldigt svårt. Miras förslag är värt att pröva! Det går dock åt många krukor...

    Börjar också piggna till nu när den värsta värmen är över. Skönt.

    SvaraRadera
  5. Lisas torp:
    Jag hoppades på ett par svala veckor men både idag och igår har det varit nästan omöjligt att vistas utomhus. Kvavt också.

    Ja visst är det märkligt att det ändå växer??

    Marie Maräng:
    Jo, jag vet att du inte gillar det heller. Man får ta till vara kvällarna. Men det är klart, sommaren känns ganska bortkastad när man inte orkar uppbåda någon energi att göra saker.
    Och jo, vi har det så skönt jag och kissarna, när vi är tillsammans.:-)

    Mira:
    Det går säkert. Ännu har jag inte haft några sorkproblem i krukodlingarna. Men det blir inte så mycket med perennarabatter om allt växte i kruka. :-) Och tänk vilken tid att sköta allt!
    Nej, jag har gett upp. Jag gräver succesivt upp allt jag vill ha kvar, och där jag inte kommer att så igen med gräs kommer jag att fylla ut med marktäckare. Lungörten, till exempel, verkar klara sig hur kullrig jorden än blir.
    Så är det.

    Laila:
    Mina katter är innekatter och i rastgården kan de gå ut och in som de vill, så det är nog ingen fara med dem. Vi har testat sådana där ljudalstrare, men de var värdelösa. OCH precis som du säger så har vi hela naturen på två sidor av tomten, så...
    Men jag ska prova surströmming också.
    För ro skull.

    Vilket elände du haft med torkan hos dig med Laila. :-(

    /IET

    SvaraRadera
  6. Har aldrig hört så många kämpa med värmen som i år, och jag är inget undantag. Har hört ovanligt lite "man ska inte klaga" i sommar.
    Potentillan verkar vara en riktig kämpe och klarar torka riktigt bra. Det är ganska lätt att fröså den. Prova - en extra backup är alltid bra.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Fast jag tycker ändå att det är skönt med värmen. Vi har haft så många somrar som varit riktigt kalla. Men, inte tänker man särskilt klart, eller får något vettigt gjort......

    Usch vad tråkigt med sorkangreppen.... Jag skulle vara vettskrämd över att en sork skulle hoppa upp under tiden man ligger och gräver i rabatten... Är lite 'harig' gällande sånt..... Hoppas dina växter klarar sig....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Ruben:
    Joo... backup skulle vara toppen, men tror du att man kan lägga dem på en extern server? Jag har lite platsbrist hemma hos mig! ;-))))

    Charlotte:
    Min mardröm är att jag ska stöta stora grävspaden mitt i ett bo med ungar någon gång, det skulle inte vara roligt... Jag råkade amputera bakbenet på en stor padda en gång och det gjorde mig rejält illamående.

    /IET

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...