fredag 19 augusti 2011

Tacksamt i kruka

Det finns flera perenner i trädgården som sprider sig - eller fröar av sig - så mycket att man varje vår har anledning att rensa bort en del av dem. Istället för att lägga renset på komposten brukar jag ta en del av det till vara och fylla ut krukplanteringarna med. Olika myntor hör till de mest tacksamma att odla i kruka. De är lättskötta och går också att hålla tillbaka i storlek genom toppning om man så vill. Genom upprepad toppning håller de sig också fräscha i bladverket hela sommaren.

Ett par speciellt fina myntor för samplantering i kruka är gråmynta, Mentha longifolia 'Buddleia', till höger i bilden. Och Mentha suaveolens (el. Mentha x rotundifolia) 'Variegata', brokbladig ananasmynta. I den här bilden sitter de tillsammans i en kruka, men båda två fungerar väldigt bra ihop med i stort sett vilka ettåringar som helst.


Just Buddleiamyntan, som jag har för första gången i år, har blivit en ny favorit bland de blommande kryddörterna. Den är ganska lågvuxen, ca 35-40 cm, och den bildar täta, fina "ruggar" med sitt blågröna bladverk. Blommorna är lilarosa och lockar till sig mängder av insekter och fjärilar. I köket är buddleiamyntan lika användbar som grönmynta - den passar till i stort sett allt. Te, kött- och efterrätter, sallader (tsatsiki) och såser.


Andra av trädgårdens perenner som är tacksamma att använda som utfyllnad i krukplanteringar är olika sorters plister, revsuga (speciellt den rödbladiga är fin), penningblad och flocknäva. Oregano frösår sig ymmigt hos mig, och blir också fin i kruka om man ser till att hela tiden klippa den så att den inte blir så stor. Den blir då en fin, grön bakgrund till mer färgglada, blommande växter.
De växter som jag har räknat upp här brukar finnas i överflöd om man har dem. Men även andra perenner som inte sprider sig så våldsamt kan få göra tjänst som krukväxt under en sommar innan de hamnar jorden. Plantor som man delar på våren för att de blivit för stora till exempel.

4 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Nu kom jag på flera växter som jag kan plantera i kruka!
    Så fint det blev hos dej!
    Ha en härlig fredag!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Jeg kom lige forbi din blog.
    Gode billeder.
    En rigtig god ide´. Måske kan jeg også potte nogle af mine stauder. Tak for ide`en.

    SvaraRadera
  3. Lisas torp:
    Hoppas att du fick en härlig fredag du också. Jag hade det jättebra.

    Landbohaven:
    Kul att du skrev en kommentar så att jag hittade din blogg, så FINT du har det! :-)

    /IET

    SvaraRadera
  4. Buddleiamyntan ska jag lägga på minnet. Jag är mycket förtjust i myntor med deras olika dofter och fantastiska bladverk.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...