fredag 16 juli 2010

Digitalis mertonensis

Favorit just nu, röd fingerborgsblomma. På engelska kallas den strawberry foxglove. Jag gillar det namnet bättre, det går ju nästan att smaka på...
Kan inte annat än att rekommendera den här godingen. Plantorna är täta och fina och ranglar inte iväg, och blommornas färg är sagolik. Nästan lite mättat gammelrosa. I kvällsolen får de en ännu varmare färgton, med lite aprikosa inslag.



Och titta nära; den är alldeles ovanligt luden. Ofta när man kikar in sitter det små, små flygfän där inne och sprattlar frömjöl i skägget.

Jag har suttit och ritat jordgubbsdigitalis hela veckan. Det blir så ibland när jag blir kär i något; jag kan inte sluta.
Illustration gjord i photoshop. ©iann eklund tinbäck 2010


14 kommentarer:

  1. Den digitalisen, eller foxglove, som jag envisas med att kalla den, är verkligen fin!! Men, hur kan en fox plocka smultron med gloves? Det borde vara svårt!!!
    Om du tittar in i blomman, kan man se sex ståndare fin uppradade tre och tre, och som är en integrerad del av själva blomkalken. Naturen är lustig!!!
    Så fin illustration, jag bugar i djup beundran.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken fin digitalis. Vi har dille på digitalis, bara vanliga - men den här var också fantastisk!
    Ha det gott,
    Charlotta
    Cesars trädgård

    SvaraRadera
  3. Ruben:
    Så du envisas med foxglove du? Jag envisas med digitalis även fast det svenska fingerborgsblomma är så poetisk. Så konstiga vi är. :-)

    Jag har sällan sett en insida så space-ig som denna. Så jag är benägen att hålla med dig; naturen är lustig, och häftig. (Och jag är säker på att HR Giger hade en mertonensis i närheten när han skissade på scenografin till första Alien filmen!!)

    SvaraRadera
  4. Visst är de vackra - fingerborgsblommorna och iår har jag också flera stycken och endast rosa!
    Allt som humlorna tycker om, tycker jag också om!!!
    Ja, så lustiga de är med den lite "skäggiga" insidan!:)
    Ha en fin dag i skuggan!
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Iann, jag bli lika glad inför dina teckningar nu som förr, på tidningstiden.

    SvaraRadera
  6. Madame C:
    "Bara vanlig" är väl inte fy skam. Tänk vad mycket vanligt det finns som gör livet värt att leva; fläskpannkaka, soluppgången, humlesurr - och alldeles helt o hållet vanlig digitalis! :-)

    UllaH:
    PUSS Ulla!

    /IET

    SvaraRadera
  7. Åh... vad fin... älskar digitalis, foxglove eller fingerborgsblomma.... Kärt barn med många tilltalsnamn... Den var väldigt söt den röda fingerborgsblomman...

    Har mest den vanliga.... Men också några bruna sorter (minns inte namnen nu....)

    Ha en skön helg!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  8. Vacker färg...och fin illustration.

    SvaraRadera
  9. Foxglove, den mentala bild jag ser när jag hör (läser?) ordet är ganska lustig. En räv med vantar (typ lovikkavantar;) Din illustration sen, snyyygg! Tapet? Själv är min foxglovefavvo, grekisk fingerborgsblomma (digitalis lanata?)min är varmt ljusgul med limeaktigt bladverk, som ikväll gör sig snyggt med dagliljorna:)

    SvaraRadera
  10. Utblickaren:
    Eller tyg kanske? Har sparat alla skisser jag hållit på med, ska försöka utveckla idén i vinter.
    Håller med dig om att den grekiska fingerborgen är är riktigt tjusig, det är en av mina favoriter också. Skulle nog kunna ha en hel trädgård med bara fingerborgsblommor tror jag. Eller... nå, jag skulle kunna ha mer än vad jag har nu iallafall. ;-)

    /IET

    SvaraRadera
  11. finfin växt och fina illustrationer. snyggt med de svarta mot det rosa.

    SvaraRadera
  12. Någonting för räven att stoppa tassarna i. Närbilden får mig att tänka på Little shop of horror av någon underlig anledning. -Akta, jag bits! Kontrollerablodetssyresättningtuta...

    Har du scannat in din teckning och mekat med den efteråt? Snyggt!

    SvaraRadera
  13. Väldigt tjusig! Både fotoporträtterad och som illustration:)

    Ha det fint,

    Rebecca

    SvaraRadera
  14. Lotta på solrum:
    Svart o varmrosa är en favorit. Roligt att du gillade det.

    Mira:
    Ja, mekat över en blyerts. Himla kul. Smakade mer.

    Spirande grönt:
    Tack!

    /IET

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...