torsdag 25 november 2010

Föröka kärleksört

Kanske lite lustigt att skriva om att föröka trädgårdens perenner när snön yr utanför, men om man plockade in kärleksört tidigare i höstas och satte i vas så fick den säkert rötter efter ett tag, eller hur? Kärleksört är bra på det, att vilja överleva och föröka sig. Redan efter ett par veckor i vatten har mängder med rötter bildats.

Och efter en månad så är glaset fyllt med nya skott dessutom.

Är man ekonomisk - eller som jag, har hittat en speciell sort det skulle vara trevligt att ha fler exemplar av - så tar man vara på den nya planta som bildats av kvisten man hade i vas.
Man klipper bort det gamla...

... och lilla bebisplantan sätter man i jord. Det fungerar alldeles utmärkt att ha den inne på fönsterbrädet över vintern om man skulle vilja (eller om det redan är tjäle ute, och för sent att gräva ner den).


Vi blev väldigt förtjusta i de vita kärleksörtarna som har funnits i plantskolorna i år. Tyvärr började vi titta efter dem så sent på säsongen att det bara fanns väldigt fula exemplar kvar. Därför köpte vi bara en, och tar en omväg på något år (eller två) till fler exemplar genom att föröka själva istället för att lägga ut pengar på risiga exemplar. Slow gardening kallas det med ett populärt uttryck, att odla med kärlek och eftertanke, och att hushålla med resurser.
(Jag kunde inte låta bli att testa att klippa ett nytt snitt vid nästa brytpunkt på den avklippta "moderstjälken" och sätta i vatten igen. Och jo, det håller på att bildas ännu en planta på den gamla stjälken.)

Vill ni se den vita kärleksörten i full blom titta in på Klas-Görans blogg.

19 kommentarer:

  1. Underbara bilder igen.
    Kärleksört har blivit en favorit. Har dock inte sett den vitblommande sorten tidigare. Däremot har det blivit en variegerad sort och en annan med det mörkaste kopparfärgade stam och bladverk som finns. Såg någonstans en bild på en Kärleksört häck vid ett grönsaksland. Känns som en utmärkt idé. Kanske nästa års anläggning?
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är verkligen att odla med kärlek och omsorg...visst känns det väl lite mer personligt med perenner man själv dragit upp! :o)
    Ha en fin dag,
    Lydia

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Vita blommor till min vita rabatt (in spe) letar jag alltid efter. Tittade in till KG också. Kram

    SvaraRadera
  4. Tittade in hos KG - jättevacker! Visste inte att det fanns vit! Så smart med slow gardening, dessutom kul och härligt att ha lite små plantor som växer även under vintern!
    Sköt om er i snöyran!
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Men så finurligt och praktiskt och smart och ekonomiskt och ......... Vilken toppenväxt när det gäller förökning..... Vackert med slow gardening! Ska kika in på bloggen du rekommenderar!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  6. Fagra:
    Ja men du, de variegerade, speciellt de med ljusa blommor, är ju ursnygga! Men inte har jag sett någon i plantskolan än. Var köpte du din?

    Lydia:
    Ha en fin dag. Undrar just om det är "snökaos" (radions ord) även hos dig?

    /IET

    SvaraRadera
  7. Vit kärleksört låter som en perfekt start för för en som inte är kärleksörtsälskare. Och vilket suveränt och självklart sätt att 'förmera' kärleksörten. Mina tankar går till forna dagars statarhustrur som födde barn i en aldig sinande ström och som själv blev mer och mer sliten efter varje barnsbörd. Undrar hur många födslar moderstjälken orkar med...

    SvaraRadera
  8. Så himla fin den är den vita kärleksörten. Slowgardening det gillar jag, det tar förstås längre tid ( ligger ju i sakens natur) men jag inbillar mig att det blir bättre för man faktiskt hinner tänka ut hur man vill göra i sin trädgård.
    Här snöar, snöar det, just nu stilla, vill inte ha blåst, för då sitter jag obönhörligen fast här ute i mitt hus..

    SvaraRadera
  9. Tack snälla för det tipset, skall sparas och prövas nästa år.
    Visst blir man mer kär i en hemdriven blomma en en köpt.
    Vit kärleksört visst jag inte att det fanns.
    Nu har snön börjat att lägga sig på min balkong så härligt.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  10. Min variegerade Kärleksört köptes in på en av STA:s växtmarknader. Hittar du inte någon planta kan jag stickla min i vår.

    SvaraRadera
  11. Det här måste jag pröva! Var precis som du ute i senaste laget och fick bara tag på två av en sort som vi gillade och två i vår gigantiska trädgård är väldigt duttigt,
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Hej där och tack för hälsningen nyss!

    Fick mej ett gott skratt här....den vita "sälen" ska föreställa ett lamm...!
    Inte vidare bra bild - hämtat den från nätet ....!
    Ha en skön söndag!
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Du undrar över braskar....hm. När jag slår upp det så står det "rusta", "slå på stort"...och det har väl vinter verkligen gjort - slagit på stort!
    BRASKA - kanske en svensk variant på kedjan "Rusta"....!!
    Vant- och mössväder idag igen!!!
    Lisa

    SvaraRadera
  14. Hur har du det i kylan? Det är lite bitigt i ansiktet när hundpromenaderna tas.
    Ja det var hur mycket folk som helst på Ulriksdal på lördagen. Tyvärr så målades det om i kaffet så det var inte så mysigt när det mesta var undan plockat men jag njöt en då.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  15. Helt rätt att föröka perenner mitt i vinter känns som en bra vintervärmare. Jag missade det där med tjälen, köpte en "svart" i höstas som nu sitter i en urna utomhus (fortfarande) skulle jag alltså kunna ta in och föröka nu eller är det försent?
    /U

    SvaraRadera
  16. Härligt att få se små växtbebisar så här när det råder full vinter och snökaos utan för dörren. Tack för det! Kärleksörten är en ljuvlig perenn på så många sätt. Fin att se på och tacksam att odla.

    Tack!

    Ha det gott!

    Kram ANKAN

    SvaraRadera
  17. Jag blev förälskad i krukan! Är en sån möjlig att få tag i??

    undrar / Ingrid

    SvaraRadera
  18. Ingrid:
    Jag hittar ingen kontaktinfo till dig så jag svarar här, hoppas att du läser det:
    Visst finns krukan att få tag på, den kommer från Sturehofs Krukmakeri (Norsborg) och det är Tina Hellman som gör den i olika storlekar, och även glaserad i olika färger.
    http://www.sturehofskrukmakeri.com/

    /iet

    SvaraRadera
  19. Hej

    Har fått en bukett med kärleksört av min syster och efter att jag läst detta så tänker jag låta buketten stå i vatten ett tag till. Förhoppningsvis så innehåller min trädgård kärleksört nästa sommar ��

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...