torsdag 18 februari 2010

Älskade träd

Jag sitter och sorterar bilder idag eftersom jag behövde leta rätt på några arbetsprover. Hittade den här bilden och blev på så otroligt gott humör. Den ritades till Dagens Nyheter till en artikel av Eva Hernbäck som handlade om träd och buskar. Om hur mycket de betyder för en trädgård. Textraden jag valde att illustrera var följande: Att placera två snabbväxande björkar vid grindstolparna och se dem växa sig stora och granna är en mångårig njutning.


När jag tittar på den här bilden nu tycker jag att jag verkligen lyckades fånga poesin i Evas ord. Jag kan riktigt känna hur det känns att stå här under björkarna. Det är högsommar, lite skuggigt och skönt, vinden rasslar en aning i löven. Och katten sitter på grindstolpen ungefär som om den är placerad där bara för hans skull; och vem vet - det kanske den är?

Jag tänker också på ordet Eva har använt för att beskriva träden; granna. Det är ett fint ord. Från och med nu ska jag vinnlägga mig om att använda det ofta, så det inte försvinner bland alla nyord för saker och ting.

15 kommentarer:

  1. Den bilden tycker jag om! Och jag undrar jag vad det är för en katt som sitter på grindstolpen?

    Kvinnan ser så nöjd ut. Som om hon tar ett djupt andetag och andas in björkluften. Den där friska, sockerspröda. Växtkraft!

    SvaraRadera
  2. Kan det vara en Mes som sitter på grindstolpen?
    Han är nog släkt med en av mina mesar tror jag. :-)

    ...och sen det där att stå där och veta att det är man själv som planterat träden. Det är STORT, visst är det?
    /Iann

    SvaraRadera
  3. Tänk det här reportaget har jag sparat. Gillade det skira i teckningarna o långt senare fick jag reda på att det var du :).

    Har suttit o bläddrad i AoT o kikar runt bland dina illustrationer o blir så in i hjärtat glad. Glad över att ha lärt känna dig :).

    Stor kram

    SvaraRadera
  4. Underbar teckning och så vackert skrivit.
    Granna är skånskt eller rättare sagt så säger jag så.Du kan tro att jag blivit retad många gånger för det. Nu skall jag brilljera med det granna ordet.
    Du är verkligen duktig tycker jag.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. En underbar bild! Riktigt grann!
    Ha en skön helg,
    Eva

    SvaraRadera
  6. Ja, det var mig några granna björkar. :o)
    Det finns en stor behållning i att plantera träd & buskar och sedan bara njuta av tillväxten...jag är bara tvungen att dokumentera växterna med foton för jag har en tendens att glömma hur de såg ut från början. Det är lite som att leva med sina barn, man ser inte hur fort de växer...plötsligt är de bara stora! :o)
    Ha en fin helg,
    kram Lydia

    SvaraRadera
  7. Åh ja det skänker en sådan stilla ro att titta på dom granna björkarna, kvinnan och kissen. Klart att stolpen är rest där just för kattens skull.
    Jag vill bo där i den fina miljön...
    Tre buketter på bordet det är ett måste så här års, förstår dig så väl.
    Håller på att ladda upp mig så jag orkar i väg i morgon för att njuta.
    Trevlig helg:)

    SvaraRadera
  8. kära lilla iann:) så söt bild du har målat!!
    ett riktigt vykort!! att bli glad över:)

    så charmigt härligt med björkarna.. jag tänkte faktiskt, häromdagen på björk..
    om jag skulle plantera en egen björkskog på tomten...:)
    men den hinner nog inte växa sig stor mens man lever.. vet ej hur fort en björk kan tänkas växa..
    här står insperation å kreativitet stilla.. begravd i snömassorna..
    *lagar strumpor o stickar halsduk..*
    kram

    SvaraRadera
  9. Ja, du har verkligen lyckats fånga den rätta stämningen i bilden!
    Vilken ljuv känsla! Det känns ju nästan som en vacker kommunikation mellan de tre - Eva och björkarna...eller var de kanske fyra...jag glömde ju den lille nyfikne som sitter på grindstolpen och vill säkert ha ett ord med...!
    Björkar gör sej ju dessutom även på vintern - vit snö mot deras bark, och grafiska grenar..!
    Snart börjar de skifta i lila, men de kanske hoppar över det i år - vem vet!
    Ha´t gott i snöyran!
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Det var en Grann bild...underbar!!!Man känner riktigt ägarinnans stolthet att stå där vid sin grind.
    Granna säger vi här i västragötaland med.
    Man ska bevara gamla ord.
    Carina

    SvaraRadera
  11. Ljuvligt, får sommarkänsla i hela kroppen. Grinden inbjuder till att åka grind (till alla vuxnas fasa).
    Och ännu fasligare är det här i mina trakter där man kan ge sig till att klippa ner sina björkar till ett par små bollar. Tack och lov gick de stackars björkarna hädan - de som fanns vid min verkstad innan jag köpte den. Det är inte bara björkar som formklipps här - det finns en tomt där alla träden är stympade.
    Margaretha

    SvaraRadera
  12. Härlig bild! Det är något magiskt med träd.
    Tack för kommentaren på min blogg - här kommer ett alldeles för sent svar på din fråga:
    Jag är tror att stallgödseln ska ligga minst ett år för att fungera bra i rabatten. Men jag läste någon artikel, har glömt var, att det är en myt. Det påstods att man mycket väl kan lägga färsk gödsel ovanpå jorden, men att näringen i den färska gödseln är svårare att ta upp för växterna, än den i den brända. Vet inte om det stämmer och har inte prövat själv. Gödsel i torvströ låter som bra jordförbättring - lite som påsjord i storformat. Inte dumt alls!
    Jag har använt gödsel med kutterspån och halm och då får man tänka på att nedbrytningen av träspånen binder mycket kväve. När nedbrytningsprocessen är klar löser kvävet ut igen, så gödslingseffekten kommer, men med en tids fördröjning. (Om jag minns rätt..!)
    Hoppas du blev något klokare av det svaret!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  13. Lydias gröna fingrar:
    Håller med dig, att man snabbt glömmer. Just nu tror jag att jag till och med glömt hur det känns när det är barmark och plusgrader.

    Gullehexan:
    Jag tror nog ändå att björk växer hyfsat snabbt. För jag har kompisar som planterat björk när de byggt hus, och redan varit tvungna att såga ner dem nu för att de vuxit sig för stora.

    Lisas torp:
    I år känns det nästan som om man borde ta semester vid lövsprickningen... Kommer nog bosätta mig utomhus så fort det blir plusgrader.

    Trädgårdsdrömmar:
    Ja, visst ska man bevara gamla ord! :-)

    Em:
    Här i grannskapet finns det ett par björkiga skräckexempel också. De är helt enkelt avsågade mitt på. Trodde knappt mina ögon när de faktiskt började bryta igen. Inte var det vackert.
    Men - jag kan förstå att det kan börja klia i fingrarna efter att formklippa saker o ting. Jag såg som tonåring till att en syrén hos mamma o pappa höll sig i prydlig bollform under flera år. :-)

    SvaraRadera
  14. Ester:
    Ja, jag tyckte också att torvströet lät så bra, speciellt till min lerjord. Har hittat ett ställe där jag kan få hämta, men har dragit lite på det eftersom jag inte riktigt vet var jag ska härbärgera den. Men om det räcker med ett år så kan man ju lägga den var som helst så länge.

    Jag fick höra av en kompis med häst att kutterspångödsel tar minst tio år att bli färdigt att lägga ut. Men jag funderar nu efter att ha läst vad du skriver, om det bara beror på att det tar så lång tid innan det gör "nytta"?

    Stort tack för svaret hur som helst!
    Jag blev absolut lite klokare.
    /IET

    SvaraRadera
  15. Om min utflykt till Ulriksdal så kan man säga att det tog en väldans tid att ta sig fram och tillbaka. Har sällan eller aldrig frusit så mycket för inte en buss gick när den skulle och som sagt snön vräkte ner på tvären. Men som sagt vad gör inte en blomstertörstande själ. Du kan ju tänka mig plumsandes fram i snön ifrån Ulriksdal slottsgrind ja lite högre upp i backen där bussen stannar till handelsträdgården, som tur var så var INTE Bobo med för hon hade *druknat* i snön för det var bara jag som var knäpp nog för att gå den sträckan.
    Hade det toppen när jag kom fram och tinade upp.
    Ha en skön vecka kramar Marie:O)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...