tisdag 3 juli 2012

Det piggar upp med lite vitt (2)

En av de buskar jag planterade förra sommaren, vitbrokig rysk kornell. Den växer i ganska kompakt trädskugga och jag är väldigt nöjd med hur den artar sig - den lyser verkligen upp på den del av tomten som vetter mot grannen och tidigare bara kändes som ett ingen-mans-land. (Testa själva att hålla ett par fingrar över den del av bilden där kornellen är och föreställ er hur tung och innehållslös skuggan blir utan den.)


Vitt Blågull, Polemonium caeruleum.  Jag var på väg att lägga till ett 'alba' i namnet, men vågar inte göra det efter att ha googlat på vitt blågull. De vita brukar normalt vara rent vita, men de plantor jag har, har ett tydligt, mörkt lila/vinrött öga i mitten. Jag fick dessa plantor av en vän för två år sedan men de kom i jorden först förra sommaren. De är nästan dubbelt så höga som mitt vanliga blå Blågull, och även blommorna är större. Doften är underbar. De liknar riddarsporrar där de står som utropstecken i min gräsrabatt. Och de våldsamma skyfallen senaste tiden har de klarat riktigt bra också. Tydligen kan de bli ett veritabelt ogräs, men då får de väl bli det då. Jag är stormförtjust.
Jag glädjer mig också åt hur de plockar upp det vita ur klätterbenveden i bakgrunden. Blicken vandrar på ett nytt sätt när den får ett stråk att följa.


Den mindre gräsrabatten (bilderna nedan) på husets södra sida; här växer allt möjligt som inte fått plats på andra ställen, men stommen är tuvrör 'Karl Foerster' och vitbrokig pärlhavre, Arrhenatherum elatius ssp. bulbosum 'Variegatum'. Pärlhavren kommer inte riktigt till sin rätt ännu eftersom jag delar plantorna så fort de vuxit till sig. Jag vill ha fler.


Under större delen av sommaren fungerar pärlhavren bara som ett "glitter" i rabatten (som ligger i sol) dagtid och det är först i skymningen den träder fram som vita kuddar. Men ett par, tre veckor nu, i månadsskiftet juni/juli blir den en del av ett vitt tema. Schersminbusken i bakgrunden, piplökens stora bollblommor, kryddsalvians vita blommor och vitt violkungsljus bildar familj, och mulna dagar - eller tidiga mornar - kan man få för sig att ett stråk av dimma lagt sig just här. (Åtminstone om man inte har glasögon på sig.)

Tydligare bilder på på pärlhavre har bloggen My rented garden.


8 kommentarer:

  1. Mamma mia, så fint! Så fint, att jag inte riktigt vet vad jag skall skriv utan att det låter banalt. Du är verkligen en riktig trädgårdsartist!! Pärlhavren blev jag nyfiken på.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Ruben då - du vet då hur man ska smickra en flicka! :-)
      /iet

      Radera
  2. Pärlhavre så fint - bara namnet är ju värt att odla! Så fint det är och så vackert med det vita blågullet - själv har jag bara blått och tycker mycket om det! Nu ska jag hålla utkik efter det vita!
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pärlhavre heter den för att rötterna ser ut som pärlor på tråd.
      /iet

      Radera
  3. Nu tror jag att jag vet vad det är för stickling jag har fått som lotterivinst i STASS; en vitbrokig rysk kornell. Man lär så länge man lever. Tack för det!
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  4. Åh, så härligt med vitt! Jag väljer ofta vita blommor då jag tycker att de lyser upp :) Ur vackra bilder du bjuder på!
    Tjingeling

    SvaraRadera
  5. Vitbrokig kornell, vitt blågull, pärlhavre - jag köper det rakt av! Var hittade du pärlhavren?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pärlhavren köpte jag i en liten privat visningsträdgård, men jag tror att den börjar bli vanligare i plantskolor också. Zetas har den säkert. Den är bra för den sprider sig inte utåt som andra gräs kan göra. Den håller sig i avgränsad "klump". Tyvärr har jag inte så att du kan få av mig (ännu), men om du vill kan jag spara lite frö av det vita blågullet?
      /iet

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...