onsdag 11 juli 2012

Inget bra år för pioner

Inte det bästa vädret för pionernas regnkänsliga blommor, eller vad säger ni? Mina plantor utanför ateljén har blommat med små blommor som inte riktigt slagit ut ordentligt innan de vissnat bort, och blommorna har varit bruna i kanterna och inga fina att plocka in i buketter. 


Men farfarspionen är fin ändå. Nu när det inte finns kvar så många växter i trädgården (den sorkinvaderade) står den utan konkurrens. Färgen i de skarpt mörkrosa blommorna framhävs av jättedaggkåpans limegula blommor. Jag har suttit och tittat mycket på det den senaste veckan. En självsådd ros har vuxit upp bredvid pionerna också, den blommar med små, enkla blommor i blekrosa. En fin kombination.

I vårt lilla samhälle har vi en väderstation, den ligger några hundra meter från vårt hus. Jag tittade på deras hemsida och såg att vi under juni månad fick 198,3 mm nederbörd. Genomsnittet för juni ligger på 33 mm. Mycket vatten. Men det mesta verkar faktiskt trivas bättre än vanligt. Perennerna är stora och bladrika. Och jag har inte behövt gå med vattenkannan hela tiden till de träd och buskar jag planterade förra året. Så jag är rätt nöjd med vädret... Hur har ni det?

6 kommentarer:

  1. Vi har nog haft ganska liknande väder du och jag. Och visst är det synd, särskilt på pionerna, men även vallmo tar lite stryk av regnväder. Men, allt har sin tid, och nu finns det ju mycket annat att njuta av. Om inte rådjuren är framme förstås, eller sorken! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Ruben. Och jag tänker nog oftast numera att ett års missräkning bara gör glädjen större nästa år. (Fast då ska man förstås helst inte ha sork. Eller rådjur. ;-))
      /iet

      Radera
  2. Nej, det har inte varit väder för pioner. Jag som är i superregningt Småland är glad över de piioner som fortfarande lyckas stå emot. Däremot kan jag inte, som du, klippa i de och ta in bukett. Vet inte varför, men det känns som jag försötör i trädgården. Skumt.
    Underbara bilder tidigare från Sturehof! Lyckos dig som får vara där.
    /Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken pendlade många år Stockholm/Småland när han jobbade i glasriket. Vi satt just och pratade häromkvällen (på bryggan i Sturehov :-)) om hur vattensjuka åkrarna kunde vara vissa år där nere. Lustigt hur hårt det kan slå mot vissa landsändar. Och hur mycket det ibland kan skilja bara ett par mil från varandra.
      Ledsen att ni har en trist sommar, men jag kan glädja dig med att det inte är var normala människor kallar "supersommar" här oppe heller.
      /iet

      Radera
  3. Det är ju alltid skönt att slippa vattna men jag saknar solen.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte räknat antalet soltimmar, men.. nej, jag klagar inte...
      /iet

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...