tisdag 25 september 2012

Papper och höst.

Begriper ingenting när jag ser senaste publiceringsdatumet, vart tar tiden vägen? Det känns som om det bara var några dagar sedan jag uppdaterade sist, men så blir det när man sitter mycket vid datorn, dagarna bara flyger iväg.


Eftersom jag suttit still så mycket vid bildskärmen tog jag en helkväll med papperspyssel som avkoppling i slutet av förra veckan. Jag älskar papper, och allt man kan göra med papper. Ett väldigt enkelt  (och snabbt) sätt att dekorera papper är att koka eget lim (mjöl och vatten) som man färgar in med pigment. På bilden ovan har jag dekorerat vanligt brunt omslagspapper med tre olika nyanser av svart och rött.
Vad det ska bli av arken? Ingen aning. De kan användas till omslag till böcker, pärmar, arkivfickor. Eller omslagspapper, kort och kuvert. Men nu har jag iallafall ett nytt lager som kommer att räcka en tid.

Höst? Nja... eller jo? Samla ihop lite frön var det hög tid att göra iallafall upptäckte jag. Nedan fröhus av vallmon Mother of Pearl. Jag sådde Mother of Pearl någon gång i mitten av nittiotalet och hade henne sedan årligen självsådd i mitt kryddland ända till sorken kom och utplånade det mesta.
I somras hittade jag plötsligt en hel liten koloni i utkanten av bondens åker. Ganska nära vår kompost, så jag antar att fröerna hittat dit den vägen. Så härligt det var att se henne igen! Nu har jag förstås samlat ihop lite fröer för att inte tappa bekantskapen helt igen.


Bilderna här: Instagram förstås. Är Instagram-addict sedan något år tillbaka. Världen har blivit vackrare sedan jag anslöt mig.

6 kommentarer:

  1. pappersälskare jag med. Å tänk att frökapslar är så vackert! Letat och letat dig på Instagram men hittar inte...

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder som vanligt Iann! Jag kan inte Instagram, eller har det inte eller förstår inte hur jag får tag på det???
    Papper? Kul tycka-om-sak. Men vad gör man av allt? Jag kom på för något år sen på att optikerna kastade fantastiska fina kartonger som glasögon kom i. Bad om några men vet fortfarande inte vad jag ska göra med dem. Kanske klä de med ditt fina papper?
    Ha en bra vecka
    Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johanna; läser du svar här tror, eller ska jag svara inne hos dig...?
      Instagram är en app. Kolla App-store och undersök om du kan ladda ner den till din mobil. (Har du iPhone kan du iallafall.)
      Med instagram delar du dina foton med resten av världen (eller bara privat om du föredrar det). Tänk ungefär som Twitter, men istället för ett par meningar ord lägger du ut en bild. Precis som Twitter kan du tagga, och vad du än söker på Instagram finns det nästan säkert minst en bild på det.
      Fotodagböcker. Vardagsliv. Så mycket vackra ögonblicksbilder från hela jordklotet att man kan bli helt matt när man upptäcker det.

      Vill du ha ett par pappersark att testa att klä in askar i? Mejla adressen jag skicka till i sånt fall. (Jag klädde in en liten papiermache box ikväll, och det blev urfint.)
      /i.

      Radera
  3. Hej! Kommer du i håg att vi fick sticklingar av någon sorts kaktus av dig när vi var hos Laila på bloggträff i början på förra året? Jag kommer i håg att jag vid något tillfälle beklagade mig att den inte växt nå´t och att den kanske var på väg att tyna bort. Den har stått undanstoppad och bortglömd i växthuset över sommaren och nu har jag "hittat" den igen. Den har börjat växa! Kul va? Vad var det för någon sorts kaktus?
    En skön höst önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  4. Fina papper du har gjort. Tekniken kallas klistermarmorering och användes flitigt av bokbindare förr och även nu. Färgskalan är väldigt finstämd och passar fint ihop med frökapslarna, som är helt magiska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att du också har exempel inne på din sida. Älskar tekniken. För att den är så enkel och går att variera så.
      /i.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...