söndag 20 juli 2014

105 mm macro

Jag fick testa kameraoptik jag inte är van vid igår när vi hade kompisar på besök, ett 105 mm microobjektiv från Nikon. Mitt i maten som vi var ägnade jag inte mer än tio minuter åt att fota, men det räckte för att jag skulle upptäcka hur mycket jag trivdes med objektivet. Det kändes kreativt. Säkert spelade det in att det var så tungt så att jag fick släppa lite på mina försök att vara stadig på handen (ovan vid tyngden som jag var). Hur som helst så kändes det lite som att måla med kameran. Det blev mer fokus på färg på något vis.







Bilden nedan är tagen med ett 50 mm normalobjektiv. Det lånade jag också en kort stund och testade. Hade tur med ljuset, det blev riktigt snygga bokeh-effekter i bilderna.
Läs mer om bokeh här.


2 kommentarer:

  1. Vackra bilder! Ja, måleriska. Intressant med bokeh, visste inte att det hette så, men vet nu att jag är svag för bilder som har en del bokeh i sig. Tack för ett inspirerande och mycket givande inlägg.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...