torsdag 15 oktober 2009

Schlumbergera -nu har de kommit till butikerna

Har sett dem både här och där, men just dessa köpte jag igår på IKEA Kungens kurva. 19 kronor styck, då kan man kosta på sig att köpa flera så att det ser lite mer ut i krukan. Jag valde rosa i år.

Novemberkaktus, Schlumbergera.


Lagom med vatten nu medans de blommar och sen efter blomningen låta dem torka upp mellan vattningarna brukar vara ett bra sätt att få dem att trivas år efter år. På sommaren trivs de ute, men man ska tänka på att inte ha dem på fat. Blir vatten stående ruttnar lätt stjälkarna.
De är förresten otroligt begärliga för sniglar har jag märkt i år då mina gamla exemplar har stått på marken ute. Så nästa sommar ska de få stå lite högre igen.

Den som tror att november/julkaktusar brukar vara "röda", "vita" eller "rosa" kan titta på den här sidan. Hoppsan, det fanns visst en del variationer i färgskalan. :-)

5 kommentarer:

  1. Hej hopp! Här har jag missat nåt! Vilka mysiga ställen du har! Jo....i ett tidigare inlägg handlar det om "jungfrun i det gröna", de du visar är ju ljusblå - mina har jag haft i flera år, de frösår sej men är helt vita!!!
    Ibland kan jag se ett uns av ljusaste blått hos någon, men det blir kanske nån mutation när de frösår sej eller så...?
    Otroligt vackra bilder visar du i alla fall!

    Vilken läcker kruka du har hittat och så superbillig!!! IKEA - jo, jo! Dit får man ta och åka någon dag!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. En gul novemberkaktus hade inte varit fel. Min bamse har stått ute i sommar och sen jag tog in den har den fullkomligt exploderat i knoppsättning.

    Och apropå krassen här intill... Min vill aldrig lyckas. Jag sår och planterar ut. År efter år. Men de bara tynar bort...

    SvaraRadera
  3. Lisa:
    Dig har jag ju redan "pratat med", så jag säger bara tack för besöket.

    Mira:
    Ja, de där blekgula har något. Jag håller med.
    Jo, uteviste under sommaren brukar ju vara tricket att få dem att sätta knopp. Det enda trista med de där härliga gamla bamsarna är att man knappt ser blommorna, om man nu inte hänger upp krukorna direkt under taket så att man ser alla blommor underifrån. (Åtminstone är det min förklaring när min man frågar varför jag köper nya när jag redan har hemma. :-))
    Jasså - det är krasse som är din olycksblomma. Min är luktärt. Helt omöjligt att få att växa.

    SvaraRadera
  4. Fnittrar glatt när jag tryckte på din upplagda länk och tittade på alla Schlumbergeror. Vilka härliga skapelser det är skönhet det.
    Jaha då finns det ytterligare ett själ till att ta mig till IKEA. Fast jag håller med dig i ett tidigare inlägg kan man bygga till sin lägenhet med bara fönster en trappa upp?
    Jag har så ont om plats, det stör mig något otroligt.
    Vilken underbar urna du har petat ner blomman i. Snyggt! Och ännu finare blev det med mossa runt. Mums för både öga och själ:)
    Nej min porslinsblomma doftar inte, tror jag för jag är så täppt i näsan just nu, inte förkyld bara täppt så jag har något här hemma som jag är allergisk mot men kan inte komma på vad det är.
    Kramar Marie:)

    SvaraRadera
  5. Du! Tänk om det är porslinsblomman! ;-)
    /IET

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...