måndag 26 april 2010

Äntligen!

Första exemplaren av Björn och Marie Hanssons Kryddväxter har äntligen kommit från tryckeriet och förlaget har varit vänliga nog att skicka mig ett förhandsex. Boken är urläcker! Det är inte speciellt många illustrationer jag gjort i den, men de fyller sin funktion väl och ligger snyggt på sidorna. *stolt*


Boken är gjord som ett riktigt uppslagsverk om kryddväxter och späckad med Björns fantastiska fotografier. För att läsa några sidor följ den här länken.

Kryddväxter, Björn och Marie Hansson, Norstedts förlag, 2010, ISBN 9113025201.

16 kommentarer:

  1. Vilken spännande bok! Kanske något för mej, som precis har "tömt" min örtagård och den ligger nu och väntar på en "omstyling"!
    Vilka härliga och vackra illustrationer du har gjort! Du är verkligen skicklig!

    Lisa

    SvaraRadera
  2. Grattis till fina bilder! Ser ut att vara ett riktigt praktverk, precis som Björn och Maries andra böcker.
    Eva

    SvaraRadera
  3. Instämmer! Det måste vara mycket tillfredsställande att få se sina alster i tryck. Tyvärr är det ganska snålt med teckningar och akvareller i trädgårdsböcker. Det brukar inskränka sig till botaniska planscher, planer över odlingsland och rabatter och enkla gör-så-här-illustrationer. Jag menar inte att fotografierna ska ersättas, men en blandning vore läckert, eller hur?

    SvaraRadera
  4. Stort Grattis till dina fina bilder dom är så snygga och naturtrogna så jag ryser.
    Hela boken verkar också bra.
    Hoppas att du är lite piggare.
    Kramar Marie:)

    SvaraRadera
  5. Den måste jag skaffa och vad kul med dina illustrationer!

    SvaraRadera
  6. Grattis - boken verkar jättefin och dina illustrationer är verkligen sköna! Älskar vackra fotografier, men fina illustrationer är det något riktigt speciellt med. Läste att du ofta gör de överskådliga skisser som finns i Allt om trädgård exempelvis... Vilken talang du är! Att se en fin trädgårdsskiss, både lite överskådligare från ovan, och en med detaljer, tilltalar mig enormt. Man ser det så mycket tydligare på ett sätt, än genom fotografier. Eller rättare sagt, illustrationer och fotografier kompletterar varandra på ett ypperligt sätt. Oh, vad jag önskade att jag hade en liten gnutta talang att skissa mina egna trädgårdsidéer, men det har jag inte...

    Ha' det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  7. Om hela boken är lika fin som dina illustrationer då blir man ju nästan tvungen att köpa boken! ;-) Står det månne något om hur man sköter citrontimjan för att den inte ska få bruna partier efter vintern? Bra tips tas gärna emot.
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Vad fint! Du är så duktig!
    Jag har deras böcker om perenner och om gräs & bambu och jag gillar dem jättemycket.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  9. Grattis, vad fin den ser ut! Skall bli spännande att se den på riktigt. allt gott/Sophia

    SvaraRadera
  10. Var stolt... du är i fint sällskap!
    Deras böcker är verkligen praktverk.
    Då blir det till att köpa den.
    Vi fick aldrig se vår bok innan utan den bara fanns ute liksom. Det gillade inte jag.
    När finns den ute i handeln?
    Annika

    SvaraRadera
  11. Laila:
    Ja, jag tycker också om en blandning. Kanske därför jag gillar engelska trädgårdsböcker, de har ofta både-och.
    Sen har jag märkt på sista tiden att vissa engelska tidningar (t.ex. Country Living) verkar ha gjort en storsatsning på att ta in mycket illustratörer. Och då menar jag OLIKA illustratörer, så att varje "manér" kommer till sin rätt i olika sammanhang. Det känns både fräscht och naturligt. Tror du att vi någon gång får se det i svenska tidningar? Hoppas.

    Charlotte:
    Vet du... jag tror inte man behöver så mycket talang för att skissa sina egna trädgårdsidéer - man kommer väldigt långt med en förpackning färgpennor. Prova får du se. Ibland räcker det att man bara kluddar färgfält för att se om man tänkt rätt eller inte.
    Hmm... man kanske skulle ha en kurs i att Rita-dina-egna-trädgårdsidéer... ??

    Ruben:
    Nej, det står det ingen om. Kikade i min andra örtabibel också och det står inget där heller. Men man kan väl gissa att den stora mängden snö är boven. (I min engelska bok står det till och med att man ska plocka bort alla blad som fallit ned kring den höstetid så att inget fuktigt ens nuddar den. Och fylla på med grus kring stammarna. Hepp! :-))

    Ester:
    Ja, Gräs & Bambu är underbar!!

    Annika:
    Kollade på Bokus och där går boken att lägga i varukorgen redan. Så den måste vara i faggorna.
    Förstår att det måste ha känts konstigt när andra fick se ert verk innan ni själva. Ungefär som en bebis som bortplockad från mamman direkt efter förlossningen!

    /IET

    SvaraRadera
  12. Fin blogg här. Vad duktig du är och vad spännande det måste vara att se sina illustrationer i tryck.

    SvaraRadera
  13. Snyggt! Var e Gilla-knappen;)
    /U

    SvaraRadera
  14. Vilka snygga uppslag - du har all anledning att vara stolt :)

    SvaraRadera
  15. Utblickaren:
    Ja... jag har börjat leta efter den allt oftare jag också. Konstiga vanor man får. .-)

    Christina:
    Tack! :-)

    /IET

    SvaraRadera
  16. Snyggt!!! Att få en rykande färsk bok med sina egna alster från tryckeriet är alltid lika spännande... Man tröttnar aldrig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...