tisdag 6 april 2010

Stora beskärningshelgen

Vi har fyra äppelträd på tomten. Två av dem har vi inte gallrat sedan vi flyttade in. Ett av dem började vi med i helgen som var. Det är trädet som syns precis hitom den stora granen. Under en eftermiddag togs de största av alla uppåtväxande grenar bort. Det syns inte så mycket i trädet men högen på marken visar ändå hur mycket maken fick bort. Det kommer att bli flera säckar flis av det där. Och lite ved att elda med också tror jag.


Det äldsta trädet (nedan) har vi inte tagit något alls på i år heller. Visst ska det göras, men det blir nog först nästa år. Jag har haft en kille här för att titta på det, men han ville ta bort så mycket av det att jag tycker att jag måste få ett andra utlåtande innan jag gör något. Det här trädet syns redan på ett flygfoto från 1936. Det är stort. Så högt att man måste ha stege för att nå även de nedersta grenarna. Vi är ganska kära i just det här trädet.


Långa tagghäcken hann jag med hälften av. Hela längden men bara på "vår" sida. Andra sidan är numera ödetomt sedan grannhuset brunnit ner, så jag måste ta den sidan också.
Är det förresten någon som har tips om vad man har på sig när man klipper tagghäckar? Oljerock funkar på överkroppen, men vad har man på benen?? Taggarna går rätt igenom jeansen (och trädgårdshandskarna), jag ser ut som om jag varit i kattslagsmål!

Så här på bild ser man ännu tydligare än i verkligheten hur angeläget det är att föryngra den här häcken. Men inte i år. Vill ha skydd mot stora vägen (och bortom den järnvägen) en sommar till, tills vi fått det lite mer ombonat inne på själva tomten.

En till, aningen oväntad, buskansning upptäckte jag strax innan jag gick in för dagen. Det var den gigantiska, gamla doftschersminen som plötsligt såg ut så här:


Maken tyckte att den stod lite i vägen för bilen. :-)

3 kommentarer:

  1. Vilket härligt, knotigt äppelträd! Förstår om ni är kära i det, så gammalt dessutom!

    Usch, jag får verkligen dåligt samvete, när jag läser om trädbeskärning...! Här borde det verkligen göras, men det är en prioriteringsfråga. Mycket annat som varit viktigare liksom!

    Taggiga häckar ja! Inte lätt att veta hur man skyddar sej mot taggarna! Själv har jag ett par riktigt grova trädgårdshandskar av tjockt läder, de brukar palla de värsta rosentaggar.
    På benen? Hm...ingen aning faktiskt - seglarställ...typ?:-)

    Så duktiga ni har varit, men så mycket ris det blir - det är alltid det värsta, var man ska göra av det och allt pyssel...
    Doftschersminen har en tendens att breda ut sej, samma här hos mej!
    Vintern har verkligen gått hårt åt alla buskar! För att inte tala om mitt staket, där en hel sida låg i diket!*pust*
    Ha det gott!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja vad sjutton har man på benen när man klipper taggiga häckar, får fundera på det.
    Det ända jag kommer på fort och nu är ett slaktarförklädde.

    Oja vilket helt underbart träd ni har knotigt och gammalt förstår eran kärlek till det:)

    Ja det var en ordentlig hög med äppelkvistar som har tagits bort.
    Ja på den bilden så förstår jag att du vill föryngra häcken på något vis.
    Så stor och härlig doft schersminen är även med lite inbackning i den.

    Kramar Marie:)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det är lite tråkigt att föryngra häckar - det blir så tomt! Har du tänkt på att man kan plantera dubbla häckar? Det tycker jag är jättesnyggt, speciellt om man har en häck som avviker från den högre, till exempel en röd- eller gulbladig, eller en vintergrön. Det kanske inte alls får plats hos dig och är en dyr lösning, men det trollar bort en del "bara ben".
    Ska du gå på mässan i helgen?
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...