söndag 11 april 2010

Inte bara björkris väl??

Häromdagen hade jag besök av en kompis som gav mig en känga för att jag inte hade riktigt påskris hemma. Min stolthet just nu, de pampiga kastanjekvistarna i knopp räknades inte alls. (Inte ens när jag demonstrativt ställde hela stora vasen mitt på kaffebordet för att han skulle kunna imponeras på nära håll.)


När han hade gått räknade jag alla andra vaser som också står framme. Det är fem till. Två buketter med rosenkvitten. Forsythia, körsbärsblom och en stor rugge fullt utslagen lärk.
Men kompisen tyckte att det bara är björkris som ska drivas inomhus.
Nu tänkte jag ge mina bloggkompisar här en chans att säga vad ni tycker. Är det bara björkris som är värt att driva inne, eller har vi några andra favoriter kanske?? Och vilket betyg får egentligen björkris på en skala från ett till tio?? :-)

I år har jag lyckats ovanligt bra med att driva kvistar inne, och om det är någon annan som också brukar ha problem att få dem att slå ut så kan jag tipsa om två saker:
1. Jag har hållit kvistarna fuktiga de första två dygnen inne. Så fort jag kommit ihåg har jag tagit ut vasen i köket och duschat av kvistarna under kökskranen.
2. Jag har flera gånger om dagen de första dygnen bytt ut vattnet till så varmt kranvatten det gått att få.

10 kommentarer:

  1. god afton kära iann:)
    mjae.. björkris kankse är lättast att driva..
    men det finns som du säger och visar att mycket fler är fint att driva och även vackrare..
    jag tycker nog att kastanj är nog en toppen kvist att se:)
    kram

    SvaraRadera
  2. Jag tycker INTE att björkris är fint att driva inne, blir ju liksom inget av det, ok, mer än blad.... körsbär, forsythia och kvitten är mycket trevligare- just för blomningen.... kastanj ser häftigt ut och lärk vet jag aldrig att jag skulle komma på att ta in men det låter spännande!!
    Ha det bra! Ullis

    SvaraRadera
  3. Nähädå. På grund av - eller ska jag säga tack vare - hussens allergi, blir det inga björkris inne. Däremot en sirlig rönnkvist med vackert handmålade träägg i. De små rönnlöven är så vackra när de trasslar ut sig ur knopparna.

    Jag behandlar ris som ros. Skrapar av barken längst ner och ställer i högt varmt vatten. Då bara står de och står de...

    SvaraRadera
  4. För övrigt ställer jag in både det ena och det andra... Avkapet från äppelträden och rosorna. Klipp från vinbärsbuskar och spirea och för att inte tala om de majestätiska rabarberblomstren...

    SvaraRadera
  5. Gullehexan:
    Jag har inget emot björkris jag heller, men det är ju nästan orättvist mot våren att inte uppskatta allt annat som spricker också! :-)

    Ullis:
    Väl talat!

    Mira:
    Lustigt att du nämner bärbuskar, jag satt under tiden jag gjorde inlägget igår och tänkte på att min mamma ofta tog in krusbärskvistar. Ska testa det jag med.
    Och lönn... Är inte lönn nästan den bästa? Det är något med färgen när den spricker...

    /IET

    SvaraRadera
  6. Mh ja, nä jag driver inte björkris inomhus pga allergi så jag kanske är jävig, vad vet jag.
    Men på en skala ett till tio så en sex kan väl björkriset få.
    Gillar bäst körsbär, äpplen och forsythia och får man som du tag på en kastanjekvist ja då är man lycklig för det är nog det snyggaste. Kastanj alltså.
    Så på:
    10 poäng Kastanj
    9 poäng körsbär och äpple
    7 poäng forsythia
    6 poäng björkris, häng björk något högre poäng.
    Har aldrig provat kvitten och lärk men det låter spännande. en bild på lärken kanske man kan få önska.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  7. Lönnen är mitt älsklingsträd - alla kategorier. Men vi har bara en på tomten och den får så ifred. Man ser rakt in i den från tornet. Det räcker...

    SvaraRadera
  8. Hej Iann!
    Smaksak, men pga allergi, driver iallafall inte vi björkris inomhus.
    Vad maffigt med kastanjekvistarna!
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Ris med fjädrar i har inte kommit in i huset sedan katterna var små. Då hade vi trasiga vasar, fuktfläckar och smetiga, tuggade fjäderrester i hela huset.
    Jag har testat att driva äppelblom och det var inte svårt, ända till den dagen jag tycket att blommorna rörde på sig. Vid närmare inspektion upptäckte jag att de kryllade av bladlöss...
    Sedan dess är jag lite skeptisk till hela idén. I år har jag bara tagit in tibastkvistar, eftersom min buske knäcktes under snön. Tibasten blommade snällt, men inte så länge.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  10. Nädå, inte bara björkris!

    Prunus cerasifera gillar jag, och äppel. Lönn har jag aldrig testat, men det får jag nog göra. Ett av mina favoritträd i utomhussammanhang:)

    Rebecca

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...