torsdag 20 maj 2010

T. Orange Toronto

Jag lovade att jag skulle återkomma med namnet på den strimbladiga tulpanen, och passande nog alldeles lagom till blomningen fann jag namnlappen; Orange Toronto.

Nu är det så att de här blommorna bara med stor fantasi kan identifieras som samma sort som de på fotot som prydde förpackningen de låg i. Så jag blev lika förvånad nu när de slog ut som jag blev när jag för ett par veckor sedan upptäckte vilka vackra, strimmiga blad de hade.

Detta var alltså inte heller meningen, att blommorna med sina rosa stråk så perfekt skulle plocka upp lungörtens blomning.

Jag köpte till en myosotis hybrid och planterade på andra sidan, och vips har jag en minirabatt i orange och rosa utanför vedboden. Måste försöka komma ihåg i höst att gräva ner ett par kejsarkronor här också.


Vet inte än om jag ska fylla på med något som blommar senare också. Kanske är det skönt att låta lungörtens prickiga blad vara enda prydnaden under sommarmånaderna.


I slutet på 60-talet hade jag ett par paisleymönstrade bomullsbyxor i skidmodell i just de här färgerna. Orange, rosa och giftgrönt. Har sedan dess alltid älskat den färgkombinationen, men har aldrig tidigare haft den i trädgården. Det känns riktigt muntert att gå till vedboden nu tycker jag.
Dagens wikipedia: paisley.

7 kommentarer:

  1. Vilka ljuvliga tulpaner! Ja, det är verkligen snyggt med den färgkombinationen!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Så fint! Är roligt när det uppstår färgmöten utan man riktigt tänkt över det. ha det gott/Sophia

    SvaraRadera
  3. Såna där har jag i min trädgård också, men kul att få ett namn på dem. När jag flyttade fick jag ju en "färdig" trädgård, mycket genomtänkt, där något alltid blommar efter varandra, men eftersom jag inte planterat själv vet jag ju inte riktigt vad allt heter.

    SvaraRadera
  4. Vilken snygg form det var på tulpanerna. Inte riktigt liljeblommande, men ändå lite år det hållet. Och vilken tur med färgkombinationerna! Lite extra kul när man lyckas "av misstag".

    SvaraRadera
  5. Hej Iann,
    vi sågs uppe hos AoT i samband med Nordiska Trädgårdsmässan! Fin blogg hu har , har alltid gillat dina teckningar. Förstår att du kände dig stolt när Hanssons bok kom ut, den blev fin!

    Ha en bra dag:-)
    PS Orange Toronto måste testas till nästa år! ...jag hade en högre tvåfärgad liljetulpan tidigare, men den har försvunnit. Älskar kombinationen orange med dimmigt lila stråk på!!

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen en unik färg på tulpanen! Och vilken tur du hade med gruppen! /Ruben

    SvaraRadera
  7. Så fina...i både form och färg.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...