söndag 13 mars 2011

Dagbok (vårkänningar)

Jag fick tag på pelargonerna jag ville ha på mässan Rum & Trädgård i Kista, och spontanhandlade lite fröer hos Rara Växter. Men annars tyckte jag inte det var så mycket att titta på eller ta till sig.

Ibland kommer jag hem med så konstiga saker från trädgårdsmässorna, är det fler som gör det? Disktrasan här nedan var ett garanterat otippat köp. Visst är den härlig?

Det är Gudrun Walla som säljer dem, det finns flera olika motiv, många djur- och växtbilder.

Nu börjar vädret bli sådant att jag går ut till växthuset någon gång om dagen. När solen skiner går temperaturen snabbt upp till över 20°, och är det mulet som idag är det ändå 7-8 grader varmare än utomhus. Och vindstilla förstås. Jag har inget grönt alls där ännu, men jag njuter obeskrivligt av att bara sitta där en stund och fundera över den kommande odlingssäsongen.
Idag startade jag också Experiment Bokashi i växthus.

Jag är uppvuxen med kompostering. Mina föräldrar hade alltid kallkomposter som de ofta odlade gurka eller pumpa i på sommaren. De senaste tolv, tretton åren har vi haft varmkompost här, men det går inte att använda den längre. Trots att den är godkänd och ohyre-säker (läs gnagare och grävling) så är den definitivt inte vildsvinssäker. En morgon när vi kom ut var den helt demolerad, och innehållet utspritt på marken.
Trots det vill jag ju kompostera. Komposten är en av grundstenarna i min trädgård. Det som gör att jag får bra konsistens på min lerjord och gör den mullrik och fin.

Bokashi är en blandning av mikroorgansimer och kli som sätter igång en jäsningsprocess när man blandar det med matavfall. Matresterna ruttnar alltså inte, utan "konserveras" så att alla näringsämnen stannar kvar. Processen ska ske så lufttätt som möjligt (en hink med lufttätt lock) och när jäsningen är klar, efter ca 14 dagar, kan matresterna blandas med jord, och nedbrytningsprocessen börja.

Jäst matavfall & matavfallet blandat med jord.

På vintern när det är minusgrader slänger man innehållet i sina bokashihinkar antingen i sin varmkompost eller lagrar dem i påsar, eller lådor, för att gräva ner i sin trädgård när det blir varmt ute.

Eftersom jag hade perfekt odlingsklimat i växthuset i somras, inga sjukdomar eller ohyra (inte ens vita flygare på tomaterna), så ska jag låta den gamla jorden vara kvar istället för att forsla bort den i år. Idag grävde jag om i bäddarna och på någon kvadratmeter yta hällde jag sedan ut mina första tre färdigjästa bokashihinkar.
Som man kan se på bilden - till vänster ovan - har det bildats ett lager mögel som "lock" högst upp i hinken, men så länge möglet är vitt och inte grönt lär det vara ett sundhetstecken.
Jag luckrade och blandade upp avfallet i jorden, och täckte sedan ordentligt med ca 15-20 cm mer av den gamla växthusjorden. Först när det blir riktigt varmt ute kommer matresterna att börja förmultna, men att det kommer att dröja en tid spelar inte så stor roll eftersom jag inte kommer att plantera något i jorden ännu på ett par månader.

Normalt brukar jag alltid byta de översta 20 centimetrarna jord i växthuset, så det här känns som ett ganska häftigt experiment för mig. Men värt att pröva. Egentillverkad näring, och massor med tid sparad genom att slippa åka flera vändor till affären för att få hem ny jord.
Men för att kunna jämföra resultatet med hur jag brukar göra så ska jag nog preparera en bit odlingsyta med ny jord och kogödsel som jag brukar också.

För den som vill veta mer om Bokashi finns massor att läsa här.

5 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig disktrasa...en sån förgyller vardagstråkiga sysslor rejält ;))
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  2. Disktrasan var verkligen somrig på alla sätt och vis.
    Spännande experiment du gör med jorden.
    Skall bli intressant att få höra om resultatet.
    Ha det gott:O)

    SvaraRadera
  3. Den disktrasan blir svår att använda, känns mer som ögongodis. Spännande med Bokashi, det verkar tidsbesparande och näringsrikt.

    SvaraRadera
  4. Jättefin disktrasa och bokashi låter spännande. Det låter öht som ni har mer vår än vi. Här är det fortfarande vinter.

    SvaraRadera
  5. slöjdLena:
    Och bra för miljön också, eftersom all "mat" återgår till naturen istället för att ruttna och gå upp i metangas.
    Jag ska återkomma med fler rapporter om hur det fungerar.

    Christina:
    Nä du, det är vinter här också. Våren finns än så länge bara i hjärtat. (Men jag såg en klunge snödroppar inne i Stockholm city i helgen. Där var det barmark här och där.)

    /iet

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...