lördag 18 februari 2012

Svarta vinbär Akvarell

En akvarell från i somras. Det var ingen kundbeställning, jag gjorde den bara för min egen skull. Jag hade (eller har egentligen fortfarande) en idé på en serie illustrationer där jag ville blanda blyerts och akvarell i bilderna, närmast som botaniska porträtt av trädgårdens växter. Man skulle kunna säga att vinbäret nedan bara är en första början på en bild som i sin slutversion var tänkt att innehålla fler element. Kanske fler detaljer som bladens fram- och baksidor, närbilder på bären...


Jag märkte ganska omgående att jag var tvungen att lägga ner projektet. Det är tråkigt (speciellt som jag verkligen tycker att det är kul att göra den här sortens illustrationer) men det finns ingen marknad för sådana här bilder. Och då menar jag marknad så till vida att jag som illustratör kan få betalt för nedlagda arbetstimmar. Den här illustrationen tog tre och en halv arbetsdag att göra. Ni som är egenföretagare kan snabbt själva räkna ut hur mycket jag skulle bli tvungen att begära för den om jag sålde den. Rena fantasisumman när man talar om illustrationer till tidningar eller böcker.

Nu kanske någon undrar över hur illustratörers tjänster värderas då? Oftast får man en beställning på en bild som ska passa till ett visst utrymme. T ex en-spaltare, två-spaltare, halvsida osv. Utrymmena har (oftast) en prissättning som man redan från början känner till. Det betyder att om jag får en beställning på en en-spaltare av tidningen x så vet jag att de betalar mig 550 kronor för den, och då är det upp till mig själv att inte jobba för många timmar på den. Rent teoretiskt kan man alltså säga att ju mer noggrann och bearbetad en illustration är desto sämre lönar den sig för illustratören.
Spridningen på illustrationen ska egentligen också påverka prisbilden. Det vill säga; illustrationer i reklam, dagstidningar med stora upplagor, och på mjölkpaket, bör generera mer pengar. (Jag säger bör eftersom jag inte är helt säker på om den regeln fortfarande gäller.)

Hur som helst... Ett inlägg på bloggen blev det iallafall av mitt nedlagda drömprojekt. Vem vet vad framtiden bär med sig, några ouppfyllda "vill-göra-en-dag" är kanske inte så dumt att ha med sig i bagaget. Och om någon potentiell uppdragsgivare med bra budget skulle hamna på den här sidan och gilla den typ av illustration som vinbäret är, så är det bara att höra av sig.

7 kommentarer:

  1. En helt underbar illustration och det är verkligen trist att en så vacker och noggrannt gjord bild inte ger mera klirr! Men det är väl ett tydligt tecken i tiden antar jag, där kvalitet blir mer och mer sällsynt!
    Kul att du ville visa bilden! Jag tycker mycket om det du gör!
    Ha en härig lördag!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för att du delar med dig...bilden är helt underbar. Det är inte ofta man ser en så vacker illustration nu för tiden.
    Önskar dig en skön helg.
    /Randi

    SvaraRadera
  3. Väldigt, väldigt vacker! Man kan bara hoppas att det ändrar sig någon gång och att just det att man lägger ner tid kunde generera en själig lön. Det ser ju ungefär likadant ut som fotograf om man inte jobbar med mode och reklam för stora företag förstås..
    Jag hade gärna haft ditt vinbär som bild bara rakt upp och ner på min vägg! kram Sophia

    SvaraRadera
  4. Så synd när fantastiska jobb inte lönar sig. Hoppas din potentiella och rika uppdragsgivare hör av sig.
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  5. Så fin bild! Jag säger som flera här ovan; jag skulle gärna haft den på min vägg! Bilden får mig också att tänka på de här gamla, fantastiska planschverken med botaniska illustrationer som fanns förr. Uppenbarligen - som tecknade illustrationer betalas idag - kommer vi aldrig att få se sådant igen. Ditt fina vinbär kunde ha ingått i ett sådant...

    SvaraRadera
  6. Vi lever i en sjuk värld där allt värderas i pengar, pengar och åter pengar....och allt skall vara supereffektivt och kosta närmast ingenting att producera. Det är några få som tjänar stora, stora pengar och övriga ingenting.

    Ett är då säkert, din bild är superfin och värd hur mycket som helst. :-)

    SvaraRadera
  7. Tack för att du delar med dig lite av din verklighet. En helt underbar bild är det iaf. Önskar jag hade dina talanger! :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...